Pierwszy tramwaj od Stadlera w końcu wyjechał na ulice Mediolanu. Miejski przewoźnik - spółka ATM, zamówił 74 tramwaje o długości 25 metrów, których dostawa ma się odbyć w ciągu 2 najbliższych lat. Poza tym Stadler dostarczy do miasta także dłuższe, 35-metrowe wagony.
Na ulice Mediolanu w końcu wyjechał pierwszy nowy tramwaj od Stadlera. Przypomnijmy, że producent zdobył zamówienie
na nowe wagony w 2020 roku. Zawarta wtedy umowa ramowa dotyczy dostawy do 80 tramwajów z rodziny Tramlink o długości około 25 metrów, z której ATM Mediolan (miejski przewoźnik) zamówił jak do tej pory 74 tramwaje. Pierwszy z nich zaczął
testy już w maju 2023 roku, jednak w regularny kurs zabrał pierwszych pasażerów dopiero dziś, 20 lutego.
– Zakup tych tramwajów jest kolejnym kamieniem milowym, pozwalającym na rozwój naszego systemu transportu publicznego. Ta inwestycja potwierdza, że to właśnie Mediolan jest tramwajową stolicą Włoch, z siecią o długości około 160 kilometrów i 17 liniami tramwajowymi – powiedział podczas oficjalnej prezentacji pierwszego tramwaju prezes ATM Mediolan, Arrigo Giana.
Zakup 74 tramwajów pozwoli wycofać z ruchu starsze jednostki w okresie 2 najbliższych lat.
Tramlinki dla Mediolanu są w pełni niskopodłogowymi, 25-metrowymi, 3-członowymi tramwajami zdolnymi zabrać na pokład 66 pasażerów na miejscach siedzących (licząc wraz z siedzeniami uchylnymi) oraz 2 osoby na wózkach. Co istotne, są to pierwsze dwukierunkowe tramwaje we flocie ATM Mediolan.
Tramwaje mają też wychylne wózki, co ma im pomóc w pokonywaniu ciasnych zakrętów w ścisłym centrum Mediolanu.
ATM zapłaci 190 mln euro za zakup 74 tramwajów.
To jednak nie jedyne tramwajowe zakupy miasta. ATM podpisał ze Stadlerem również
drugą umowę ramową, dotycząca dostawy do 50 tramwajów w dwóch wariantach. 25 wozów będzie identycznych jak te, które właśnie rozpoczęły służbę na ulicach miasta, natomiast 25 kolejnych ma być tramwajami dłuższymi, 35-metrowymi. Pierwsza umowa wykonawcza w ramach postępowania dotyczy dostawy 14 tramwajów 35-metrowych.
Dostawy tramwajów dla Mediolanu są pierwszymi, jakie Stadler realizuje we Włoszech.